Wat is CRM en is dat voor mij?

15 maart 2024 in
PCS Knokke, Peter Demuynck

CRM staat voor "Customer Relationship Management": het beheer van de relatie met je klant. Een modern bedrijf hecht veel belang aan de CRM.
Wat doet het dan?

  1. CRM probeert klanteninformatie bij te houden, zodat het de behoeften van klanten beter in kaart kan brengen en lange termijn relaties met klanten kan opbouwen. 
  2. Informatie: essentieel is daarbij dat nuttige informatie van klanten daarbij op één centrale plaats opgeslagen wordt: wat doet mijn klant, wat heeft ie in het verleden aangekocht, waar hebben ze al interesse in getoond?
  3. Service: doordat uw medewerkers beter op de hoogte zijn van de situatie van uw klant, verhoogt uw service. Verkopers hebben beter zicht op de behoeften van uw klanten, en kunnen daardoor betere voorstellen uitwerken, dichter bij de noden van uw klant. Ook de service zal dichter bij de behoeften van de klant staan.
  4. Marketing gericht op de behoefte: de tijd van "mass mailing" is stilaan voorbij. Kleine mailings, gericht op uw klanten die echt de behoefte hebben, is vele malen efficiënter; Daartegenover staat dat je je klanten beter moet kennen. Dat is natuurlijk een uitdaging voor alle medewerkers. Zo goed mogelijk het profiel van de klant invullen en opvolgen, zodat de beste marketing acties doelgericht kunnen plaatsvinden.
  5. Makkelijker verkopen: een verkoper is al vlug bezig met tientallen, soms honderden leads. Om dan te weten in welk 'stadium' de verkoop zit, of wanneer wat gedaan is, of nog meer, wat concreet afgesproken is met de klant, het vraagt een gestructureerde aanpak.  Velen (mis/ge)bruiken daarvoor vandaag mail, maar ervaren al snel dat dit niet meer haalbaar is.
  6. Onderlinge samenwerking: vanaf dat je meerdere verkopers hebt, is het belangrijk dat je mekaar kunt aanvullen. Een klant die belt als je ene verkoper in verlof is, wil ook geholpen worden.  
  7. Groei: door nieuwe producten sneller bij de juiste klanten te brengen, is dit een voordeel, zowel voor je klanten als voor jezelf. Routine raakt in de verkoop, in de opvolging, in de service, aangezien je dezelfde producten veel sneller meerdere keren verkoopt. Betere verkoop, betere service, betere opvolging. Kortom, win-win heet dat!

Wil je meer weten over CRM? Contacteer ons voor een afspraak. In minder dan een 1/2 uurtje willen we u graag de werking uitleggen.