Overslaan naar inhoud

Curbi Cubes zoekt efficiëntie dankzij vereenvoudiging

Curbi Cubes zocht en vond een oplossing voor de tal van aparte programma's en excel sheet met overlappende informatie.

Situatie

Curbi Cubes is een Belgische onderneming die gespecialiseerd is de fabricage van tafelzoetstof in Stevia. Daarnaast zijn ze actief in het produceren en verpakken van rietsuikerklontjes, zowel onder eigen merk (Caribbean Gold) als private label.  

Uitgang

Tot 2021 werkten wij in Curbi Cubes met verschillende programma’s naast mekaar. Sage DBFACT werd gebruikt voor de levering en facturatie. Fabricage en lot beheer werden verwerkt via een apart programma op maat, en printing en labelling werden verzorgd door een programma van Codipack. Daarnaast werd Excel gebruikt om heel wat informatie in rapporten te verwerken. Een basis EDI koppeling was voorzien waarbij de levering en de factuur aangeleverd werden.
Heel veel dubbel werk. Ook de noodzaak om de verwerking rond loten, uitbreiding EDI en fabricage te stroomlijnen doet hen zoeken naar andere programma’s. Toen Philip Hens ons team versterkte, raakte alles in een stroomversnelling. Philip heeft daarenboven heel wat ervaring met tal van ERP programma’s.

Na uitgebreid onderzoek, komen we tot de conclusie dat Sage 100 een waardige opvolger is voor DBFACT, waarbij de fabricage, de opvolging van de loten, en de EDI Connector voldoen aan de noden van het bedrijf.

Ook het feit dat veel meer dan verwacht nog, informatie uit DBFACT gehaald wordt, leidt er toe dat een snelle overgang mogelijk is. De artikel informatie wordt gestructureerd, de samenstellingen worden overgebracht uit DBFACT, en tegelijkertijd gecorrigeerd waar nodig.


Actie

Vanaf dan hebben we samen met PCS diverse conversies getest, lay-outs aangepast, parametrage uitgebreid, tot een werkende concept versie tot stand komt. Tegelijkertijd raakten we vertrouwd met de logische structuur van Sage 100 voor Curbi Cubes. 

Op 1 januari 2022 is de overschakeling gebeurd. Alle grondstoffen met loten zitten in het systeem, aankopen gebeuren in het systeem, en de ontvangst wordt met alle loten geregistreerd.

De grondstoffen worden verbruikt volgens aangeduide loten, eindproducten worden geproduceerd, met automatische lotnummers en afdruk van etiketten waar nodig. 

Ook het beheer van externe, meerdere magazijnen is nu voorzien. Microsoft Power BI wordt ondertussen ingezet om nog bijkomende rapporten op te vragen, waar gewenst. 

Besluit

Door het uitgebreid converteren, testen en opzetten van een voorbereidend concept, is in geen tijd de administratie geïntegreerd en geautomatiseerd. 

Dankzij Sage 100 en vooral de constructieve samenwerking van interne mensen (Patrick, An-Katrien, Philip) én de software consultants van PCS is in geen tijd de administratie geïntegreerd en opgezet. Stabiliteit, nauwkeurigheid en rust brengen in de administratie.  Missie geslaagd.  Op naar de volgende stap: de digitale versnelling.  


Volgende