Skip to Content

Odoo

PCS kiest voor Odoo Enterpise omdat het de KMO’s voor bijna de ganse administratie vanuit één applicatie kan bedienen. We onderschrijven daarbij de visie van Odoo om met de Enterprise versie zo goed mogelijk de KMO te bedienen en de continuïteit als bedrijf te onderschrijven. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat u op de digitale trein springt én er op blijft.


Een vlotte overgang

 U als bedrijf beseft dat u efficiënter wilt werken. Digitaal evolueert zo snel. Een nieuwe applicatie implementeren is niet zoals een nieuwe auto aankopen. De volledige werking wordt onder de loup genomen, en vertaald naar de werking van Odoo.  Dit heet ‘business analyse’.  Bij de start van het project nemen onze consultants uw manier van werken onder het vergrootglas, bespreken de werking, en documenteren dat.  De beste plaats om dat te documenteren?  Raad eens. In Odoo!  De Kennis-app is uitermate geschikt om uw bedrijfsprocessen in de lijnen uit te schrijven.

Bijkomend voordeel: een nieuwe medewerker?  U wilt zeker zijn dat men snel de werking van het bedrijf verstaat.  Zoek niet verder. Alles is gedocumenteerd in de toepassing zelf.  

 

De digitale versnelling

Digitaal evolueert snel.  Ieder jaar komen nieuwe buzzwords aan bod. Meta, Youtube, cybersecurity, Artificiële intelligentie, social marketing, PIM, Whatsapp for Business? Als bedrijf moéten we blijven innoveren om deze trends bij te houden.  De strategie van Odoo omarmt deze strategie.  Door uw bedrijf te automatiseren met de standaard Odoo Enterprise versie, krijgt u de garantie dat u jaar na jaar met een absoluut minimum aan inspanning, de overstap naar een volgende versie kunt maken. 

 

Odoo aanpassen aan het bedrijf of het bedrijf aanpassen aan Odoo?

 Maatwerk, ontwikkeling?  Ja, het kan allemaal, ook in Odoo.  Velen vergeten dat dit zware consequenties heeft.  Op korte termijn, maar zeker op langere termijn.  In Odoo is veel maatwerk mogelijk. Je weet wel, het oude principe van “u vraagt, wij draaien” (of beter: ontwikkelen).   Het kan dus.  Maar veel aanpassingen, belemmeren ons dat we digitaal bij blijven.  Daarom is in Odoo een raamwerk gedefiniëerd. Als men daarin blijft, zal het verder evolueren met de nieuwste versie een minimum aan inspanning vergen.  Stap daar buiten, door de ‘perfecte’ oplossing van vandaag te hebben, 100 % aangepast aan uw wensen, maar …voor de overstap volgend jaar zit je met een ton aan kosten om de vele aanpassingen te herwerken naar de nieuwe versie.   Een bijkomend nadeel daarbij is dat je jezelf “bindt” aan een partner.  Plotseling is het geen Odoo meer dat je zomaar kan upgraden, maar een zo erg aangepaste Odoo, dat alleen de ontwikkelaars je economisch gezien nog voldoende evolutie kunnen bieden.  (Voorbeeld: enkele jaren zat ik bij een klant waar dergelijk project was gestart.  Hij vroeg zich af of het normaal was dat de programmeurs van zijn Odoo partner zomaar modules van versie 10 en versie 11 door mekaar konden gebruiken..).

 

Wat moet je dan wel doen?  Wel, in vele implementatiemethodes wordt dan gesproken van de “showstoppers” (zeg maar, de zaken die echt wel noodzakelijkerwijze zo moeten werken), of de “nice to haves”.  Het zou wel leuk zijn als dat kan, maar als ’t niet zo is, kunnen we ook zonder.  Samen met de belangrijkste gebruikers wordt bepaald hoe belangrijk de noodzakelijke features zijn.

 

KMO voor de KMO 

It takes two to tango.  Ja, PCS is ook een KMO.  We weten hoe we als KMO denken, hoe we commercieel denken. Daarbij staat de gebruiker centraal en vooral het feit dat de manier van werken in bedrijven grondig aan het veranderen is. Of we dat nu willen of niet.  E-Commerce, Peppol, marketing automatisatie. Het zijn zaken waar we moéten mee bezig zijn, en waar we niet meer onderuit kunnen.  

 

Eigen gebruik 

 The proof of the pudding is in the eating.  Ja.  Odoo versie 17 draait volop in PCS. Iedereen gebruikt de modules. Zowel in de verkoop, administratie, boekhouding, voorraadbeheer, maar ook serviceing, ticketing en zelfs de volledige HR.  Het zijn dus geen loze woorden.  Klanten vragen ons hoe het komt dat we op korte termijn zo veel kennis van Odoo hebben?  Omdat we natuurlijk al gewoon zijn om software te analyseren, te weten wat moet, wat kan, wat leuk zou zijn, wat helemaal niét kan. 

Maar vooral, omdat ook het ganse team betrokken is hoe we Odoo het best in onze organisatie kunnen betrekken. Niet in het minst ook dat we dezelfde smaak hebben als het support team van Odoo.  Vragen van klanten durven beantwoorden, suggesties maken, en dan inderdaad hopen (én zien) dat in één van de volgende versies dat op de roadmap staat.  De dynamiek zien van gebruikers, die graag een applicatie zien evolueren, in samenwerking met een ontwikkelaar die dezelfde visie heeft.   Met die driehoek staan we samen sterk.  
 

Lees hier enkele van onze testimonials

Wat is Odoo?

Zo nu en dan wordt in een business de wereld zijn kop gezet.  De markt van de administratieve pakketten, wordt al jaren gedomineerd door tal van kleine, traditionele boekhoud- en facturatie pakketten en aan de uitgebreide kant door de SAP’s, Oracles, Microsoft’s van deze wereld.

En dan is er Odoo. Lange tijd als een blokkendoos beschouwd voor ontwikkelaars, die soms heel specifieke toepassingen voor klanten konden bouwen. Sinds Odoo versie 17 is het “lelijke eendje” een echte mooie zwaan geworden. Niet alleen de interface is mooier geworden, vooral een aantal belangrijke tekortkomingen zijn weggewerkt. 

Zo is door Odoo in samenwerking vooraanstaande wereldspelers op het vlak van accounting, de boekhouding geperfectioneerd.  Volledig aangepast voor tientallen landen,  real-time verwerking, en volautomatisch.  Uw bankafschriften worden automatisch meerdere keren per dag automatisch ingelezen, uw aankoopfacturen worden via een apart e-mailadres aangeleverd. Meer nog, je kan volautomatisch de aankoopfacturen analyseren, zodat je ze perfect kan laten boeken.  Tenslotte is Odoo vanaf versie 17 volledig Peppol ready.  Dit betekent dat de wettelijke verplichting om straks facturen via dat platform te verzenden én te ontvangen, al volledig klaar én gratis is.


Meer dan alleen boekhouding, facturatie, voorraad

Voor een KMO is er vandaag echter meer dan alleen die software nodig.  Zonder het echt te beseffen, zien we dat KMO’s heel wat méér toepassingen gebruiken, die elk op zich hun eigen interface hebben, veelal hun eigen bewaarde gegevens, en vooral, geen integratie. En nu is het vooral dat laatste waar vandaag veel tijd (en dus geld) in verloren wordt.


We kunnen dit het best illustreren met enkele voorbeelden.

“Ik werk als bedrijf met TeamLeader, en daar maak ik mijn offertes mee, en volg die op, maar daarna maak ik de factuur in Billiet, en de boekhouding wordt door mijn boekhouder gedaan in … Exact Online”.  Al deze programma’s moeten (proberen) naadloos met mekaar te communiceren.  Lukt dat?  Tot op zekere hoogte, maar hoeveel collega’s ken je, die perfect weten welke klant welke factuur al betaald heeft of niet… terwijl hij/zij in de verkoop bezig is? Waar worden de klantengegevens bijgewerkt? 

“Als eenmanszaak heb ik eigenlijk alleen nood aan een facturatieprogramma.  Ik doe projecten, en stuur de facturen door naar de boekhouder, die dat alles netjes verwerkt.  Dan krijg ik per kwartaal een overzicht waar ik sta.  De echte project opvolging (wat is al gedaan, waar heb ik al de facturen voor gekregen, welke opdrachten zijn al doorgegeven aan de onderaannemers), doe ik meestal in … Excel.  En daarnaast zit ik met een overvloed aan e-mails. Vooral ook van dat laatste krijgen we allemààl stress.  Te veel, ongestructureerd. We moeten (proberen te) bij te houden waar iedere taak in het project zit, en in welk stadium.

“Als distributeur zijn we al jaren goed geëquipeerd met software om onze orders te verwerken, onze artikelen en voorraad bij te houden, leveringen te verzenden, facturen uit te sturen, statistieken te maken van klanten, boekhouding bij te houden, en zelfs met scanners in het magazijn alle goederen te picken.  Oh, zelfs onze productie kunnen we mooi bijhouden”. Maar we missen de integratie online.  Of zoals een vooraanstaand consultancy kantoor nog recent liet weten dat iedere KMO tegen 2027 toch zeker voldoende omnichannel functionaliteit moet hebben.  De traditionele systemen zijn daar absoluut niet voor geschikt, of minstens… de kostprijs om dit uit te breiden is voor veel KMO’s gewoonweg onbetaalbaar.  

Nochtans, we willen onze producten online, hebben daarvoor met shopify, magento, drupal, oscommerce, ecWid, Lightspeed, Wix of vele andere platformen, experimenten gedaan, om te constateren dat de dubbele ingave zo veel tijd (en kosten dus) met zich mee brengt, dat het niet betaalbaar is.

Bovendien willen we hebben dat klanten makkelijk hun orders kunnen opvragen, hun resultaten kunnen verzorgen, etc. zeg maar, in moderne termen: ik wil voor mijn klanten een ‘klantenportaal’, zodat ze dat alles met één klik op de website kunnen. 

“Als installateur heb ik een vijftal techniekers, die dagdagelijks hun opdrachten vervullen. Ze rijden van hot naar her, voor herstellingen.  En in het weekend zit ik achter mijn bureau. Alles wat zij genoteerd hebben controleren, in de facturatie verwerken, en dan versturen.  Uren aan een stuk. Is dat het lot van een zelfstandige? “

En zo zijn er nog tal van voorbeelden van KMO’s die beter af zijn in één verhaal. Odoo versie 17 is de embryonale faze ontgroeid. Welkom in de echte wereld van integratie.

Herkent u zich in een mogelijk scenario?  Neem contact op met u.  We zijn erg ervaren in het luisteren naar uw problematiek, om te bewijzen dat we met Odoo u een oplossing kunnen bieden. 


Lees hier verder waarom PCS dan een ideale partner is om voor u Odoo op te zetten.


Hieronder nog een schema van typische toepassingen die in tal van ondernemingen gebruikt worden. Of beter, werden.


In België hoor je veel van facturatie via billit, yuki, octopus, TeamLeader, Lightspeed, Exact, die allemaal vlotjes overgebracht kunnen worden naar  Odoo.

Ook als boekhouder mag u gerust met ons contact opnemen.  Odoo heeft een mooi concept voor boekhouders uitgewerkt. Met onze consultants wordt de klant steeds op het juiste pad gezet, ook in samenwerking met hoe jullie het wensen.  Helpen jullie klant op weg te zetten naar een beter bedrijfsbeheer. Zo is er bv. al een realtime perfecte integratie met Silverfin, wat vele onder jullie gebruiken.